Van sneeuw naar zand

Zaterdagochtend begon het allemaal: de Amsterdam – Dakar Challenge. Eindelijk! Vrijdag nog snel de laatste voorbereidingen gepleegd, waaronder het aanschaffen van proviant. De Albert Heijn in Culemborg bood aan mijn eten te sponsoren, waar ik natuurlijk graag gebruik van maakte! Aan de start verschenen vrienden en familie om mij in de stomende regen uit te zwaaien. In kolone zijn we met 17 auto’s en een motor richting Belgische grens vertrokken, om vervolgens in kleinere groepjes door te steken naar Frankrijk. De rit verliep prima, de regen hield grotendeels op en in lekker tempo reden we tot laat in de avond om in het hotel te arriveren. De volgended ochtend vertrokken we richting het noorden van Spanje. Bij het eerste de beste tolpoortje ontstond een probleem; mijn motor werd door de ticketmachine niet geregistreerd en ik kon dus geen kaartje krijgen. Tevergeefs werd door de auto’s geprobeerd twee kaartjes te bemachtigen, waarna er niks anders opzat dan tussen de paaltjes door te rijden. Een strategie die ik de rest van de dag heb toegepast. ‘s Middags een lekkere lunch uit een megablik knakworsten. Eind van de dag ging het bij tolpoort nummertje 137 mis.. Een hoop geratel steeg op uit mijn motorblok. Besloten werd dat nog 300km doorrijden onverstandig was dus werd de motor op een der auto’s gehesen en ging ik achterin een andere auto. Ik wist van oud-deelnemers dat het samenhorigheidsgevoel onder deelnemers groot is maar dit werd op dag #2 al in overtreffende trap bewezen. In no-time konden we verder en maakte we de tocht naar Burgos af.

Op dag #3 vertrokken we in alle vroegte en in hevige sneeuwval richting het zuiden, om na een uurtje rijden te stoppen bij de lokale Honda-dealer. Het begon hoopgevend aangezien we gebruik mochten maken van de werkplaats om te onderzoeken wat mis was met mijn motor. Vrij snel kwamen we achter het probleem; de bouten van de dynamo waren losgeraakt en een was zelfs helemaal eruit. Inmiddels had de eigenaar van de garage lucht van onze aanwezigheid gekregen en moesten we het pand verlaten om buiten verder te sleutelen. De monteur vond het echter allemaal wel mooi en kwam achter ons aan. Mede dankzij zijn hulp was de draad in het vliegwieldeksel snel gerepareerd en konden we binnen twee uur weer op pad. Ondertussen was ook nog een autoraam gefixed en stond de lunch klaar. Geweldig teamwork! Echt een leuke groep waar we mee oprijden; iedereen staat voor elkaar klaar en het is altijd gezellig. De tocht werd vervolgd met wederom de motor op het dak. Dit omdat we nog 800km moesten aflegen die dag en gezien het weer zou dit voor mij een te moeilijke opgave worden. Na een gezellige rit bij Jacques en Gerda achterin komen we aan voor de laatste overnachting in Europa.

We vertrekken dag #4 naar de pont en na een korte vaart komen we aan in Noord-Afrika. De grens naar Marokko is een complete chaos. Overal proberen mensen spullen te smokkelen, illegaal over te steken, het is totaal onduidelijk waar we heen moeten et cetera. Een contactpersoon van de Challenge wijst ons de weg en na een paar keer heen en weer moeten naar verschillende loketjes kunnen we na een paar uur de grens over. Het is inmiddels goed warm dus ik haal de wintervoering maar uit mijn jas. Bij het eerste de beste tankstation gaat mijn motor weer van het dak en kan ik eindelijk weer zelf rijden. Een prachtige tocht volgt. We zien verschillende landschappen en het weer is heerlijk. ‘s Avonds eten we ergens met z’n allen middenop een kruising in een bergdorp. Een aparte ervaring. Erna nog een heel stuk rijden en compleet gesloopt komen we aan op de camping. Snel de tent opgezet en gaan slapen. De volgende dag voeg ik me bij drie andere teams die besloten hebben een dagje rustig aan te doen. Nadat de rest is vertrokken ontbijten wij rustig en een uurtje later vertrekken we ook. Een prachtige dag, heerlijk weer en geweldige landschappen. In een dorpje vers brood gehaald en verderop een lekkere lunch bereid. We touren door de bergen en lachen als er een vrachtwagen met daar nog eens bovenop een kooi schapen ons tegemoet komt. Na een bakje koffie rijden we rustig door de inmiddels woestijnachtige taferelen naar onze camping. Daar aangekomen hebben we een bescheiden barbeque en langzaam aan arriveren ook de andere teams. Na een avondje rond het kampvuur kruip ik vroeg in de tent; eindelijk eens tijd om een beetje bij te slapen.

Woestijn! Dag #5 begint koud maar binnen een uurtje begint het al goed warm te worden. We rijden een mooi stuk door de bergen en een aantal teams stoppen in een stadje om proviant in te slaan. We rijden verder en opeens houdt het asfalt op en begint het ruige terrein. Totaal geen waarschuwing; opeens houdt de weg op. Eerst nog grote stenen maar gaandeweg worden het kleine kiezels en zand. Het gas gaat lekker open; lekker crossen door de woestijn. Echt een geweldig gevoel! Rustig rijden de teams verder terwijl ik van de kop van de groep naar de staart en terug cross. Iedere dag denk ik dat het niet beter kan en iedere dag wordt de ervaring weer overtroffen. We overnachten in een prima hotel midden in de woestijn – eindelijk wifi dus eindelijk de blog uploaden, zij het zonder foto’s want dat is mission impossible.. Ook een goed bed en douche zijn geen overbodige luxe. Morgen een rustdag, lees ‘sleuteldag’. Iedereen heeft wel een aantal dingen die aan zijn voertuig moet gebeuren. Verder maar kijken wat de dag brengt.

Groeten uit Marokko,

16 reacties op “Van sneeuw naar zand

1. wow geweldig om te lezen dat je zo geniet schat! Ik kan niet wachten tot we elkaar foto’s en films kunnen laten zien! Ik ben trots op je schat! Geniet van elke dag! Ik hou van je! xxxxx je meisje

2. Super fijn om nu je verslag van de eerste 5 dagen van je Chellenge te lezen Justian!
    Jammer dat we nog even op je foto’s moeten wachten, maar…. gelukkig staan er al een aantal leuke foto’s op de Facebook pagina’s van een paar andere team’s zodat we toch al een klein voorproefje gehad hebben!
    Ook fijn dat we je kunnen volgen via het Track systeem van FromZero38toDakar!
    Geniet met volle teugen van deze Chellenge, dan genieten wij met je mee! Liefs! X

3. Geweldig Justian. Geniet er maar van. Wat een ervaring. Wat kan en mag je trots zijn op je reis. Het volgen via foto’s van je medereizigers en jou blog nu is geweldig.
    Veel plezier met zn allen!

4. Ik vind het heel leuk om je verhalen te lezen. En je schrijfstijl is erg prettig. Geniet van je reis. Groetjes van Corina uit Culemborg

5. Hi Juz, geweldige ervaring en prachtig verhaal. Indrukwekkend om te lezen dat een aantal mensen met hetzelfde doel in no time een hecht team vormen die elkaar door dik en dun helpen. Bij de start werd gezegd “we laten hem in geval van … niet vallen”. Nou, er werd woord gehouden! Top! Leuk dat je rondjes rond de karavaan kunt crossen, daar heb je tenslotte een crossmotor voor op een paar zwaar geprofileerde Conti’s. Ik ben bang dat deze trip naar meer gaat smaken… Goede reis verder, we kijken met spanning uit naar je volgende blog, je hebt nog wel een paar mijlen te gaan!

6. Geniet er met volle teugen en maar hou het veilig en het zwart onder. Ik zie geen SKF sponsering?

7. Wat een avontuur en wat een ervaringen. Ik ben benieuwd naar je volgende verslagen!

8. Hallo Justian super leuk om je reisverslag te lezen ,wat heb je alweer veel meegemaakt en wat leuk om de samenwerking met de andere teams te zien .
    Nog veel plezier met ze alle :<)

• Just! Vanmorgen al een eerste reactie gegeven en vanavond opnieuw. Er ging kennelijk iets niet helemaal goed en afgelopen avond dito hetzelfde. Je weet dat er hier een paar stoethaspels achter ‘t mesjien zitten. Verteld hoe jullie het geweldig doen. Bemerkt, dat je niet alleen staat. Typisch geval samen op eigen kracht voor een zelfde doel strijden Dat werkt een geweldige saamhorigheid in de hand. Dan ook blijken er weer enorme krachten latent aanwezig en komen bovendrijven.
      Geniet ervan en leer er ook van. Iedereen heeft capaciteiten. Heb veel plezier. Wij genieten met je mee!

9. Wat een ervaring. En erg fijn dat de saamhorigheid zo goed is. Wat schrijf je op en fijne manier. Heel interessant om te volgen. Geniet van dit mooie avontuur.

10. Hoi Justian, wij zijn al helemaal op de hoogte van je avontuur. Wij dachten meteen van als je het een paar weken eerder had gedaan dan had je je zus op de motor mee kunnen nemen. Maar wat een onderneming!!. Heel veel succes en vooral veel genieten. Groetjes Dik en Bep.

11. Hi Justian,

Leuk om te lezen, prachtige beleving en mooi dat je terecht kon bij andere deelnemers toen je motor het begaf. De foto’s geven ook een mooie impressie. Zet hem op verder!