Over de Challenge en mijzelf

Route

De route

 

De Amsterdam – Dakar Challenge 

Bijna 7.000 kilometer op een Honda XR600R crossmotor van € 500. Dat wordt mijn uitdaging in februari 2014. Een idee wat al jaren in mijn achterhoofd speelt en nu in de praktijk gebracht zal gaan worden.

De Amsterdam – Dakar Challenge voert haar deelnemers door Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Marokko, West-Sahara, Mauritanië om uiteindelijk te finishen in Dakar, Senegal. Het uiteindelijke doel is het halen van de finishlijn; de tijd waarin dit gebeurt is derhalve niet van belang. Veruit de meeste teams maken gebruik van auto’s. Echter, als fervant motorliefhebber zal ik de challenge ter motor aangaan. Velen hebben hierover hun mening klaar – opvallend genoeg met name door personen zonder rijbewijs A. Eerlijk is eerlijk, het zal zwaar worden. Het biedt echter ook uitdaging, avontuur en mooie verhalen die een mensenleven lang meegaan. Ik kan niet wachten tot ik aan de start mag verschijnen!

Over mijzelf

Ik op de XRSommige recent afgestudeerden kunnen niet wachten aan het werk te gaan. Ik behoor tot de groep die liever eerst nog even wat anders doet; een mooie reis maken. Ik heb mij laten vertellen dat, eenmaal aan het werk, zoiets er bijna niet meer van komt. Dit is dus het moment om deze challenge aan te gaan.

 

Mijn naam is Justian Knobbout en op moment van schrijven ben ik 24 jaar oud. In september 2013 heb ik mijn master Supply Chain Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afgerond. Ik bezit een bachelor in Technische Bedrijfskunde en heb zelfs nog eens een blauwe maandag Werktuigbouwkunde gestudeerd. Tijdens mijn laatste studiejaar heb ik een aantal maanden vakken mogen volgen aan de Warwick Business School in Engeland. Een periode in mijn leven die mij heeft geïnspireerd om buiten de gebaande paden te treden en zo nu en dan het avontuur te zoeken. Vandaar ook deelname aan de Amsterdam-Dakar Challenge.

Tijdens mijn studies en bijbanen heb ik in verschillende branches en industrieën werkervaring opgedaan. Zo heb ik de lay-out van een productiehal ontworpen, bij een gemeente op de IT-afdeling gezeten, ervaring opgedaan met Europees aanbesteden en onderzoek gedaan naar het opzetten van een Europees distributienetwerk. Ik hoop binnenkort mijn opgedane kennis en ervaring in te kunnen zetten binnen een eigen bedrijf. Een wens die alweer enige jaren teruggaat en na de Dakar-trip werkelijkheid zal worden.

Over mijn Honda XR600R ’89

Net in het bezit van het toentertijd nog bestaande scootercertificaat leek een schakelbrommer mij wel wat. Een brommertje met versnellingen wat toch net even wat stoerder was dan een normale brommer of scooter. Voor €50 wist ik een Honda MT5 te regelen. Een wrak, waar vele uren opknapwerk in zijn gaan zitten. Maar uiteindelijk mocht het resultaat er wezen. Acht jaar later kocht ik een XR600R om mijn avontuur mee te gaan beleven. De gelijkenissen zijn opmerkelijk.

Brommer en motor

De XR heeft met name wat klein onderhoud nodig in de vorm van nieuwe filters, olie et cetera. Het achterlicht werkte niet, dit bleek door een losse aansluiting te worden veroorzaakt. De kilometerteller deed het ook niet, dit bleek te wijten aan een gebroken kabel. Niets onoverkomelijks. Overige zaken zijn vooral preventief, zo hebben de tandwielen en ketting hun beste tijd gehad. Lijkt me vervelend om halverwege de Sahara met een gebroken ketting te staan; beter is het om nu maar even te vervangen.

MP ad1